Huisregels

Regels voor hoe je je moet gedragen op het ijs, voor en tijdens de les. Regels voor wat je draagt op het ijs en hoe je omgaat met je trainer en met andere schaatsers.  

  • Het begin van de les
  • Warming up
  • Afwezigheid melden
  • Wat is het beste tijdstip om met je trainer te overleggen?
  • Inhalen en restitutie van gemiste lessen
  • Kleding
  • Schaatsen
  • Tijdens de les
  • Einde van de les
  • Trakteren
  • Muziek
  • Kleedkamergebruik
  • Nieuws over de lessen

Het begin van de les

Je bent altijd op tijd voor de les.
Je mag pas het ijs op als jouw trainer op het ijs staat.
Ga altijd via de loopbrug het ijs op, NIET via de buitenbaan.
Is er een groep voor jou op het ijs? Wacht dan bij de boarding, tot je trainer zegt dat je het ijs op mag.

Warming Up

Het doen van een warming up vooraf is belangrijk (droogtraining). Door de spieren op te warmen voorkom je (veel) spierpijn en blessures.

Kom je met de fiets naar de ijsbaan, heb je eigenlijk al een stukje warming up te pakken.

Kom je met de auto, zorg dan dat je er een kwartiertje eerder bent en ga eerst buiten een stukje hardlopen en/of huppelen. Sluit af met (voorzichtig) spieren rekken en strekken. Weet je niet hoe dat moet? Vraag het aan je trainer.

Elke training begint met een warming up op het ijs. Bij de ABC-groepen is dat in de vorm van een dansje. De DEF-groepen doen een aantal vaste oefeningen op het ijs.
Ook bij de WG- en JTG-trainingen starten we met warming up oefeningen op het ijs. 

Afwezigheid melden

Als je, bijvoorbeeld door ziekte, niet naar de training kunt komen en je wilt inhalen meld je dan van tevoren af via de inhaalcommissies en ter beoordeling kan er daarna afgestemd worden voor inhaallessen. Dit geldt niet voor de ABC- en DEF- groepen. Hiervoor geldt directe afstemming met de trainer van de desbetreffende les.

Zeker als je langere tijd ziek bent, is het belangrijk om je af te melden voor de training. Zie ook Inhalen en restitutie van gemiste lessen.

Wat is het beste tijdstip om met je trainer te overleggen?

Voor korte vragen aan de trainers is gelegenheid aan het begin en het einde van de les. 

We willen wel graag dat alle lessen op tijd beginnen.Als er al veel mensen met een vraag zijn aan het begin, wacht dan na de les. Maak gebruik van de dweilpauze, maar houd er rekening mee dat de trainer in de dweilpauze zelf ook even pauze moet kunnen nemen.

Wil je een langer gesprek met je trainer – b.v. over je vorderingen of een advies over aanschaf van schaatsen – maak dan een afspraak met je trainer.

Inhalen en restitutie van gemiste lessen.

Iedereen is wel eens ziek en mist een keer een les. Maar heb je nu meer dan 3 lessen gemist om een goede reden (dus niet vakantie of andere leuke activiteit) en heb je daarvoor van tevoren afgemeld? Dan kunnen we in overleg om een les in te halen op een andere lesdag. Dit gaat in overleg met de betreffende inhaalcommissies.

De kosten van gemiste lessen worden in principe niet gerestitueerd. Bij langdurige afwezigheid als gevolg van ziekte of blessure, kun je wel het bestuur vragen om restitutie van het lesgeld. Hiervoor is een doktersverklaring noodzakelijk. Het bestuur neemt op basis daarvan een beslissing, in overleg met je trainer.

Kleding

Draag warme sportkleding, waar je je goed in kunt bewegen. Het is prettig om een paar laagjes kleding (hemd, T-shirt, vest) te dragen. Dat is beter dan één heel dik kledingstuk.
Handschoenen zijn verplicht op het ijs. Geen sjaal of oorwarmers op het ijs.

Schaatsen

Zorg voor goed passende kunstschaatsen, met stevige schoenen en geslepen ijzers.

Je kunt schaatsen kopen, ook tweedehands, maar leasen is vaak de betere optie. Grimsport in Rijnsburg levert goede kunstschaatsen op leasebasis.

Wil je kunstschaatsen gaan kopen, vraag dan altijd eerst advies aan je trainer.

Behandel je schaatsen met zorg. Maak de ijzers na de les goed droog. Haal ze thuis uit je tas, of zet je tas open, en laat de schoenen door en door droog worden. Leg de schaatsen niet bij de verwarming of in de zon te drogen.

Beschermers zijn bedoeld om korte stukjes op je schaatsen te kunnen lopen. Haal thuis de beschermers van je schaatsijzers. Koop eventueel hoesjes ter bescherming van de ijzers.

Tijdens de les

  • Doe actief mee met de les. 
  • Luister en kijk goed naar de trainers. 
  • Vraag uitleg aan je trainer als je iets niet begrijpt.
  • Ga met respect om met de trainers en met alle anderen op het ijs.
  • Help je groepsgenoten als dat nodig is.
  • De trainer zal een nieuw lid altijd kort voorstellen aan de groep.
  • Geen kauwgom en geen snoep tijdens de les.

Einde van de les

Aan het einde van een training schaats je naar je trainer. Maak een buiging om hem/haar te bedanken voor de les. De trainers kunnen dan tegelijk inventariseren wie er die les aanwezig is geweest, om de presentielijst te kunnen invullen.

Trakteren

Wie jarig is (geweest) mag trakteren. Maar het hoeft niet, de traktatie neem je mee. Opeten: in de kleedkamer of thuis.

Muziek

Je mag altijd leuke dansmuziek meenemen. De trainer beslist of de muziek tijdens de les gebruikt kan worden.

Kleedkamer/ijsbaan

Houd de kleedkamers en andere ruimten van de ijsbaan netjes. Gooi geen rommel op de grond. Laat hier geen spullen slingeren.

Nieuws over de lessen

Het bestuur en de trainers proberen zo veel mogelijk het nieuws over de lessen door te geven via de mail. Open en lees dus regelmatig je mail.

Krijg je nooit mail van de vereniging? Dan kan het zijn dat we je mailadres niet hebben. Geef je mailadres dan even door aan eitartsinimdanedel.[antispam].@ksvrijnland.nl